Menu
پیشخوان

روش های استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی و مشاهده سابقه کاری

تامین اجتماعی یکی از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین سازمان‌های بیمه‌گر در ایران است. احتمالا شما هم از بیمه‌شدگان این سازمان هستید که ماهیانه از سمت کارفرما برای شما سابقه بیمه رد می‌شود و یا خود شما به صورت بیمه خویش فرما سابقه بیمه خود را تکمیل می‌کنید. در هر یک از این حالت‌ها آگاهی از سوابق بیمه‌ای یکی از مهم‌ترین نیازهای بیمه‌شدگان است. از آنجایی که ما در پیشخوان 24 به دنبال فراهم آوردن امکانی برای دسترسی هر چه بیشتر کاربران به خدمات مهم و کاربردی هستیم. امکان استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی را در اپلیکیشن قرار دادیم که بدون شک یکی از کارآمدترین خدمات ارائه شده در پیشخوان 24 است. با استفاده از این امکان، هر زمان که بخواهید می‌توانید به سادگی و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود سوابق بیمه‌ای خود را مشاهده کنید. نام کاربری، شماره بیمه، مجموع سابقه بیمه شما، آخرین مبلغ واریزی و جزئیات تمامی سوابق شما به تفکیک ماه و سال در اپلیکیشن پیشخوان 24 به راحتی قابل مشاهده است.

یکی از مهم‌ترین نیازهای بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی آگاهی از سوابق بیمه‌ای است. بسیاری از ما می‌خواهیم بدانیم چقدر سابقه بیمه داریم؟ آیا تمامی سوابق ما در دست این سازمان هست یا خیر؟ و بسیاری سوالات دیگر که برای پاسخ به هر یک از آن‌ها استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی بهترین راه پیش روی ماست. خوشبختانه برای مشاهده سوابق بیمه سازمان تامین اجتماعی روش‌های مختلفی وجود دارد. از مشاهده سوابقه بیمه با کد ملی و از طریق سایت تا مشاهده سابقه بیمه با استفاده از کد USSD و یا از طریق اپلیکیشن سازمان تامین اجتماعی. تمامی این روش‌های برای راحت‌تر کردن روند استعلام سوابق در احتیار بیمه شدگان عزیز قرار گرفته‌اند تا بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب سازمان و صرف وقت و هزینه، تمامی سوابق بیمه‌ای خود را با جزئیات مشاهده کنند. ما در این مقاله از وبلاگ استعلام سوابق بیمه  تامین اجتماعیپیشخوان 24 تمامی روش‌های مشاهده سوابق تامین اجتماعی را گرد هم آوردیم تا پس از مطالعه آن به سادگی سوابق بیمه‌ای خود را مشاهده کنید و پاسخ تمامی سوالات خود را پیدا کنید. با ما همراه باشید.

 

مشاهده سابقه بیمه با کد ملی یا شماره بیمه

در حال حاضر برای استعلام سوابق بیمه سازمان تامین اجتماعی تنها امکان استعلام سوابق بیمه با کد ملی در اختیار بیمه شدگان قرار دارد و مشاهده سوابق بیمه با شماره بیمه امکان پذیر نیست. اما قبل از هر کاری برای دسترسی به سوابق بیمه خود باید حتما در سایت سازمان تامین اجتماعی ثبت نام کنید. برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سایت تامین اجتماعی کافیست مراحل زیر را به سادگی دنبال کنید تا ثبت نام شما در سامانه کامل شود.

پیگیری ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی

1 ) برای پیگیری ثبت نام انجام شده در سایت سازمان تامین اجتماعی، در صفحه نخست این سایت، روی گزینه پیگیری ثبت نام که به رنگ سبز است کلیک کنید. البته قبل از ورود به این صفحه، به این چند نکته توجه داشته باشید:

  • دبت نام کرده‌اید، حساب کاربری شما موجود است و نیازی به ثبت نام مجدد ندارید.
  • در صورتی که در فرآیندهای ثبت نام قبلی به مشکل برخورده‌اید می‌توانید روی دکمه پیگیری ثبت نام کلیک کنید.
  • در صورتی که ثبت نام را انجام داده‌ و نام کاربری و رمز دارید می‌توانید از نوار بالایی سایت، سمت چپ روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید و از خدمات غیرحضوری سامانه بهره‌مند شوید.
  • در صورتی که ثبت نام خود را انجام داده‌اید ولی رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید روی دکمه ورود به سامانه کلیک کنید و سپس در صفحه نمایش داده شده از گزینه بازیابی گذرواژه استفاده نمایید.

ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی

1 ) برای ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی و مشاهده سوابق بیمه و استفاده از دیگر امکانات این درگاه خدمات الکترونیکی، ابتدا باید به آدرس اینترنتی www.sabeghe.tamin.ir مراجعه کنید.

یمه اختیاری:

در این نوع از بیمه، حق بیمه ۲۶ درصد هست و خدماتی چون بیمه اجباری مستمری بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی خدمات درمانی، هزینه کفن و دفن، وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج، از کار افتادگی جزئی، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری را دربرمی‌گیرد.

در حقیقت این بیمه برای افرادی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند. متقاضی این نوع بیمه، مستقیما به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کند و خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می‌شود. بیمه‌شده موظف است، حق بیمه را شخصا در زمان تعیین‌شده پرداخت کند.

 

بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد:

این بیمه برای کسانی است که به حرفه یا شغلی با داشتن کارگر یا به تنهایی مشغول به کار هستند(به استناد مجوز اشتغال صادره از سوی مراکز ذیصلاح یا به تشخیص هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی) و مشمول مقررات حمایتی خاصی نمی‌باشند.

بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی ۱۲%: 

با انتخاب حقوق حداقلی، ۱۸۲ هزارتومان پرداخت می‌کنید. توجه داشته باشید که در این نوع بیمه فقط خدمات مربوط به بازنشستگی ارائه می‌شود.

بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی ۱۴%: 

با انتخاب حقوق حداقلی، ۲۱۲ هزارتومان پرداخت می‌کنید. توجه داشته باشید که در این نوع بیمه خدمات پرداخت مستمری بابت بازنشستگی بیمه‌شده و پرداخت مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمه‌شده اصلی ارائه می‌شود.

بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی ۱۸%:

با انتخاب حقوق حداقلی، ۲۷۳ هزارتومان پرداخت می‌کنید. توجه داشته باشید که در این نوع بیمه خدمات پرداخت مستمری بازنشستگی و فوت و همچنین خدمات مربوط به ازکارافتادگی کلی غیرناشــی از کار به این گروه از بیمه‌شدگان ارائه می‌شود. این بیمه شامل ازکارافتادگی جزئی و نقص عضو نمی‌شود، چرا که این موارد فقط به لحاظ حوادث ناشی از کار مطرح می‌شوند و کار در بیمه‌های خویش‌فرما به دلیل عدم وجود کارفرما و اشــتغال موضوع حوادث ناشی از کار منتفی است.

بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی ۱۸% و سرانه درمان برای خدمات درمانی (حق بیمه کامل):

با انتخاب حقوق حداقلی، ۲۷۳ هزارتومان به‌اضافه سرانه درمان مصوب سال را پرداخت می‌کنید. توجه داشته باشید که حق‌بیمه درمان در این نوع بیمه با توجه به افراد تحت تکفل به صورت ســرانه ماهانه دریافت می‌شود. ســرانه درمان هر سال توسط شورای عالی درمان تعیین می‌شود. متاسفانه استفاده از خدمات درمانی پایه‌ای بیمه کفاف هزینه‌های درمانی را نمی‌دهد؛ از این‌رو شخص بیمه شده مجبور است که بخش زیادی از هزینه‌های درمانی را خودش پرداخت کند.

اینجاست که بیمه تکمیلی به کمک بیمه شده می‌آید و فشار هزینه‌ها بر دوش بیماران را کاهش می‌دهد. حالا بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه تکمیلی در حقیقت تکمیل کننده درمان است. بیمه‌شده با استفاده از این بیمه می‌تواند بخش زیادی از خدمات درمانی خود را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند و از بابت هزینه‌های درمان نگرانی نداشته باشد.

بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

هزینه‌های عمومی درمان، از جمله خدماتی هستند که تمامی بیمه‌ها به بیمه‌شدگان خود ارائه می‌دهند. هزینه‌هایی شامل هزینه دارو، ویزیت، آزمایش و … از جمله این هزینه‌های عمومی درمان هستند. اما این خدمات درمانی محدود هستند و بسیاری دیگر از خدمات، هزینه‌های بسیار بالاتری را بر دوش بیماران و خانواده‌های آنان می‌گذارند.

با استفاده از بیمه تکمیلی تامین اجتماعی، بخش زیادی از خدمات درمانی شما را به بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی واگذار می‌شود؛ بدین ترتیب دیگر نیازی به متحمل شدن هزینه‌های بالا برای استفاده از خدمات درمانی نیست،  بیمه بازنشستگی بلکه می‌توانید با پرداخت حق بیمه‌ای مشخص، حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد از هزینه‌های درمان را به شرکت بیمه محول کنید.

هزینه بیمه تکمیلی تامین اجتماعی برای هر فرد سالانه (در حال حاضر) برابر با ۳۸.۲۰۰ تومان می‌باشد که سالیانه از حقوق و مستمری که به فرد بیمه شده از سوی تامین اجتماعی تعلق می‌گیرد، کسر خواهد شد.

بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی می‌توان به بیمه اجباری و اختیاری اشاره کرد.

بیمه اجباری به بیمه‌ای گفته می‌شود که فرد توسط رئیس و کارفرمای خود بیمه می‌شود، در بیمه اجباری کارفرما بر اساس کارکرد روزانه کارگر برای او حق بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کند تا کارگر در مواقع ضروری از خدمات بیمه مانند بیکاری، ازکارافتادگی، حوادث استفاده کند.

ط لازم برای جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی

جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، معلولان و حوادث ناشی ازکار، بیماران ناشی از شرایط خاص کار، معلولان عادی و آزادگان با داشتن حداقل 20 سال سابقه خدمت قابل قبول از لحاظ بازنشستگی یا بیمه‌پردازی و داشتن حداقل 50 سال سن برای مردان و 45 سال سن برای زنان می‌توانند از مزایای قانون تامین اجتماعی بهره‌مند گردند. جانبازان و آزادگان مشمول در صورتی که مدت سابقه مبنای بازنشستگی و یا بیمه‌پردازی آن‌ها با احتساب مجموع سابقه خدمت و یا بیمه‌پردازی (حداقل 20 سال) و سنوات ارفاقی (حداکثر 10 سال)، 30 سال تمام باشد از احراز شرط سنی معاف خواهند بود. (بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران، جنگ تحمیلی، آزادگان)

شرط درخواست بازنشستگی کارکنان دولتی

کارکنان شرکت‌های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی پس از درخواست و موافقت بالاترین مقام دستگاه مربوطه و بررسی سوابق پرداخت حق بیمه، درصورت احراز شرایط لازم و با استفاده از حداکثر پنج‌سال سنوات ارفاقی تا سقف سی‌سال میتوانند بازنشسته شوند. (بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت)

شرایط لازم جهت بهره‌مندی از شرایط  مطابق این قانون به شرح زیر است:

سازمان تامین اجتماعی جهت ارائه بهتر خدمات به بیمه‌شدگان خود، امکان استفاده از خدمات غیرحضوری را از طریق سایت خود به آدرس www.tamin.ir در اختیار شما عزیزان قرار داده است. یکی از کاربردی‌ترین خدمات این سازمان، مشاهده سوابق بیمه است. برای مشاهده سوابق بیمه باید با کد ملی خود به عنوان نام کاربری و گذرواژه‌ای که زمان ثبت نام انتخاب کرده‌اید، وارد سامانه شوید تا بتوانید از امکانات آن استفاده کنید. فراموشی گذرواژه یا رمزعبور برای هر یک از ما ممکن است پیش بیاید و اصلا جای نگرانی نیست. ما در ادامه همین مقاله از پیشخوان 24 روش بازیابی رمز عبور را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم تا این مشکل را برطرف کنید و مجددا به سوابق بیمه خود در سایت تامین اجتماعی دسترسی داشته باشید.

بازیابی گذرواژه برای سوابق بیمه تامین اجتماعی

اگر پس از ورود به سامانه تامین اجتماعی به آدرس https://sabeghe.tamin.ir/view/#/main و در فرایند استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی متوجه شدید که گذرواژه خود را فراموش کرده‌اید کافیست مراحل زیر را به ترتیب طی کنید تا به راحتی گذرواژه خود را بازیابی کنید.

1 ) در صفحه زیر گزینه بازیابی گذرواژه را انتخاب کنید.

بازیابی گذرواژه برای سوابق بیمه تامین اجتماعی

2 ) پس از انتخاب این گزینه، وارد صفحه زیر می‌شوید. کد ملی خود را در بخش مورد نظر وارد کنید و سپس گزینه گام بعدی را انتخاب کنید.

بازیابی گذرواژه تامین اجتماعی - گام اول

3 ) حالا باید روش بازیابی گذرواژه را تعیین کنید. دو راه برای بازیابی رمز عبور شما وجود دارد:

سابقه کار تامین اجتماعی در پیشخوان

  • بازیابی گذرواژه با استفاده از شناسه ارسال شده توسط پیامک
  • بازیابی گذرواژه با استفاده از سوالات امنیتی

بازیابی گذرواژه تامین اجتماعی - گام دوم

4 ) در صورت انتخاب بازیابی گذرواژه با استفاده از شناسه ارسال شده با پیامک؛ یک پیام حاوی شناسه ( 6 رقمی)، به شماره تلفن همراهی که با آن ثبت نام خود را انجام داده اید، ارسال خواهد شد. شناسه را در بخش موردنظر وارد کنید و سپس گزینه گام بعدی را انتخاب کنید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که مدت زمان اعتبار شناسه 20 دقیقه است و بعد از گذشت این زمان، شناسه باطل شده و باید تمامی مراحل را از ابتدا آغاز کنید.

بازیابی گذرواژه تامین اجتماعی - گام سوم

5 ) چنانچه گزینه بازیابی با استفاده از سوالات امنیتی را انتخاب کردید، باید به 3 سوال امنیتی که در زمان ثبت نام به آن ها پاسخ داده‌اید، جواب دهید. سپس درخواست بازیابی گذرواژه را ثبت کنید (در زمان ثبت نام در سامانه تأمین اجتماعی چندین سوال امنیتی از شما پرسیده می شود که می توانید به دلخواه به تعدادی از سوالات پاسخ دهید). بازیابی رمز عبور تامین اجتماعی پیشخوان

بازیابی گذرواژه تامین اجتماعی - گام سوم

در مرحله آخر شما باید گذرواژه جدید خود را انتخاب کنید. رمز عبور را در هر دو کادر وارد کنید و گزینه ثبت را فشار دهید. درباره انتخاب گذرواژه خود حتما به این چند نکته توجه داشته باشید:

  • فقط شامل حروف بزرگ و کوچک لاتین باشد.
  • حداقل شامل یک حرف بزرگ باشد.
  • حداقل شامل یک حرف کوچک باشد.
  • شامل عدد باشد.
  • حداقل هشت کارکاتر داشته باشد.
  • دارا بودن سابقه قابل قبول پرداخت حق بیمه به میزان حداقل 25 سال برای مردان و حداقل 20 سال برای زنان، بدون لحاظ شرط سنی در هریک از موارد.
  • اعلام موافقت و ارسال درخواست کتبی متقاضیان در مهلت قانونی از سوی دستگاه متبوع با اشاره به  “قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت”

شرط درخواست بازنشستگی کارگران

کارگران ساختمانی در صورت دارا بودن یکی از شرایط زیر می‌توانند درخواست خود را اعلام نمایند (بازنشستگی کارگران ساختمانی):

  • داشتن حداقل سابقه مقرر در قانون تأمین اجتماعی قبل از تاریخ تقاضا و شصت سال تمام سن.
  • داشتن سی و پنج سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه بدون درنظرگرفتن شرط سنی مقرر در قانون.

برای پیگیری ثبت‌نام بازنشستگی تامین اجتماعی به سایت سوابق تامین اجتماعی مراجعه کنید.

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی باید ابتدا وارد سامانه تامین اجتماعی به نشانی www.tamin.ir/FishHoghoghi شوید. در این صفحه روی لینک ورود به سامانه فیش حقوقی و احکام مستمری‌بگیران کلیک کنید.

شرایط بازنشستگی بیمه اختیاری چیست؟

بیمه اختیاری، منظور بیمه ای است که فرد تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌های تکمیلی نیست و با مراجعه به یکی از دفاتر و کارگزاری‌های تامین اجتماعی خود را بیمه می‌کند به طوری که خودش کارفرمای خودش به شمار می‌آید. نام دیگر بیمه اختیاری بیمه خویش‌فرما نام گزاری شده است.

بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی پیشخوان 24 خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

  1. مستمری بازنشستگی،فوت، ازکارافتادگی
  2. خدمات درمانی(هزینه دارو و بیمارستان، ویزیت دکتر)
  3. هزینه کفن ودفن
  4. وسایل کمک پزشکی

مزیت بیمه اجباری بر اختیاری در چیست؟

بیمه شدگان از نوع خویش‌فرما نمی‌توانند از امکانات بیمه بیکاری استفاده کنند و بیمه بیکاری مخصوص به کسانی است که با فعالیت در محیط کار، کارفرما برایشان حق بیمه پرداخت کرده است. پس تنها کسانی که تحت پوشش بیمه اجباری هستند می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

با افزایش تورم حقوق مستمری تغییر می‌کند؟

حداقل حقوق و مزایا هر ساله در هیئت وزیران بر اساس تورم ترمیم می‌شود تا حقوق پرداختی نسبت به افزایش قیمت‌ها پاسخ گوی نیاز آن‌ها باشد. همچنین سازمان تامین اجتماعی مبالغ دیگری را تحت عنوان کمک هزینه‌های جنبی به بازنشستگان پرداخت می‌کند که با توجه به شرایط افراد، متفاوت است.

تاریخچه

سابقه تامین اجتماعی در ایران به تصویب اولین قانون استخدامی کشوری در سال ۱۳۰۱ باز می‌گردد که طی آن، نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد. در این قانون، سه اصل تامین اجتماعی که عبارت بودند از فراهم کردن «حقوق و تامین خاص» برای کسانی که پس از خدمت، توانایی فعالیت خود را از دست می‌دهند، «مقرری خاص» برای کسانی که به علت حادثه‌ای، علیل و از کار افتاده شوند و «حمایت کارفرمایان» از خانواده هر مستخدم که فوت شود، به چشم می‌خورد. در اولین اقدام، طرح تشکیل «صندوق احتیاط کارگران راه‌آهن» در سال ۱۳۰۹ به تصویب دولت رسید. در این مصوبه، دولت تسهیلات خاصی را برای کارگران ضایعه دیده یا فوت شده در حین احداث راه‌آهن پیش‌بینی کرد. در سال ۱۳۱۵ «نظام‌نامه کارخانجات و موسسات صنعتی» برای کارگران بخش صنعت به تصویب هیات دولت رسید.

در سال ۱۳۲۵، قانون کار از تصویب هیات دولت گذشت. طبق این قانون، کارفرمایان، علاوه بر اینکه مکلف به رعایت قانون بیمه کارگران بودند، باید دو صندوق شامل صندوق بهداشت (برای کمک به کارگر در مورد بیما‌ری‌هایی که ناشی از کار نباشد) و صندوق تعاون (برای کمک در امور ازدواج، عائله‌مندی، بیکاری، از کار افتادگی، بازنشستگی، حاملگی و غیره) را در هر کارگاه تشکیل می‌دادند. در سال ۱۳۲۸، وزارت کار رسما تاسیس گردید و طبق ماده ۱۶ قانون کار مصوب ۱۷ خرداد ۱۳۲۸، مقرر شد صندوقی به نام «صندوق تعاون و بیمه کارگران» برای معالجه و پرداخت غرامت کارگران تشکیل شود. در ادامه در اواخر سال ۱۳۳۱ و در دوره نخست وزیری «لایحه قانونی بیمه‌های اجتماعی کارگران» برای اولین بار به تصویب رسید و طبق آن سازمان مستقلی به نام «سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران» تاسیس شد. این سازمان مکلف و متعهد شد کمک‌ها و مزایای مقرر در لایحه را در مورد کارگران و کارمندانی که بیمه می‌شدند، اعمال کند. درپی مجموعه تحولات یادشده، به موجب تصویب‌نامه‌ای که در فروردین ۱۳۴۲ به تصویب هیات وزیران رسید، سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران به «سازمان بیمه‌های اجتماعی» تغییر نام یافت تا زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهد. «بیمه‌های اجتماعی روستاییان» در سال ۱۳۴۷ به تصویب رسید که در سال ۱۳۵۴ در سازمان تامین اجتماعی ادغام شد. در سال ۱۳۵۱ با تصویب قانون تامین خدمات درمانی مستخدمان دولت، «سازمان تامین خدمات درمانی» تشکیل شد. تشکیل وزارت رفاه اجتماعی، تحول دیگری بود که در سال ۱۳۵۳ روی داد. این وزارتخانه، تقریبا تمامی امور مربوط به بیمه درمان و رفاه اقشار مختلف جامعه را تحت پوشش خود قرار داد. در این میان، تصویب «قانون تامین اجتماعی» در تیرماه ۱۳۵۴ و تشکیل «سازمان تامین اجتماعی» را می‌توان آغازگر تحولی نو در نظام تامین اجتماعی کشور دانست. در سال ۱۳۵۵ با تصویب قانونی که منجر به انحلال وزارت رفاه و تشکیل وزارت بهداری و بهزیستی شد، سازمان تامین اجتماعی به «صندوق تامین اجتماعی» تغییر نام داد و تعهدات و امکانات درمانی آن به وزارت بهداری و بهزیستی محول شد. اما این تغییر، چندان دوام نیاورد و با تصویب لایحه‌ای در شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸، سازمان تامین اجتماعی دوباره احیا شد.

تاریخچه تامین اجتماعی

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *